Turist-inspiration popper op over hele Kerteminde Kommune

Turister kan møde Erhverv & Turisme i Kerteminde flere steder

Turister, besøgende og borgere kan nu finde inspiration og hjælp til oplevelser flere steder, når de besøger Kerteminde Kommune. En række helt nye services for turister og besøgende starter op allerede i slutningen af juni, og de skal tilsammen bidrage til, at turister skal kunne finde hjælp og inspiration til kommunens mange oplevelser og tilbud lige der, hvor de er.

De nye tiltag præsenterede Erhverv & Turisme i Kerteminde for erhvervsaktører og borgere med interesse for turisme til informationsmøde den 13. juni 2023 i den gamle rådhussal i Kerteminde. En lang række øvrige aktører har frem til nu også været involveret i udvikling af planerne.

”Vi sætter pris på, at så mange har vist interesse for vores nye turisme-strategi. Det er vigtigt for os, at alle har mulighed for at blive inddraget. Det har givet os gode input, som også har dannet udgangspunkt for nye tiltag, der er med til at sikre, at vi bruger kræfterne rigtigt. Vi vil være tilgængelige og synlige der, hvor turisterne er,” siger direktør for Erhverv & Turisme i Kerteminde Nils Skeby.

 

Fysisk og digital turistservice flere nye steder i kommunen

En ny undersøgelse fra Destination Fyn viser, at størstedelen af turisterne på Fyn finder information digitalt. Samtidig viser undersøgelsen, at kun en lille andel aktivt søger efter inspiration til oplevelser i Danmark, og at kun få opsøger turistkontorer. Det er derfor vigtigt, at inspiration er tilgængelig og synlig på steder, hvor turister i forvejen befinder sig, og ikke kun på et traditionelt turistkontor. Det tager den nye strategi udgangspunkt i. Samtidig bliver digital inspiration og service opprioriteret i strategien i tråd med undersøgelsen.

”I sammenhæng med data om turisters adfærd i dag, har vi besluttet, at turister fremover skal møde turistservice flere steder end i dag. Fokus bliver især steder med stor tilstrømning i højsæsonen. Samtidig vil vi i endnu højere grad bruge digital inspiration og hjælp via sociale medier, web, infoskærme og personlig service på chat, telefon og mail året rundt,” siger direktør hos Erhverv & Turisme i Kerteminde Nils Skeby.

Bestyrelsesformand hos Erhverv & Turisme i Kerteminde Peter Zinck tilføjer:

”De nye tiltag gør, at vi er tilgængelige og synlige for turister mange flere steder, netop hvor de er. Tiltagene afspejler også, hvordan turister er vant til at blive serviceret i udlandet og flere steder i Danmark. Det er naturligt, at der vil være en periode, hvor nogle af os lokale skal vænne sig til forandringerne, men når bare vi optimerer for turisterne, er jeg sikker på, at tiltagene er en gevinst for hele området og en langt bedre brug af ressourcer.”

 

Decentrale turistkontorer er åbne året rundt
Turister, der besøger områder i Kerteminde Kommune, kan fremover finde information på en række decentrale turistkontorer. Lokationerne er valgt ud fra, at en stor andel af kommunens turister besøger dem. Decentrale turistkontorer findes her:

  • Munkebo Kro
  • Camp Hverringe
  • Kerteminde By på Strandvejen 6 – flytter senere til Kerteminde Bibliotek
  • Sejlerstuen på Kerteminde Havn og Marina – for sejlere og camperende på havnepladsen

Decentrale turistkontorer vil også blive oprettet flere andre steder. Indtil starten af året drev Erhverv & Turisme i Kerteminde et bemandet turistkontor på Strandvejen i Kerteminde. Der var dog med årene kun få – og i perioder ingen – turister, der besøgte kontoret. For at bruge kræfterne bedst muligt er kontoret nu omdannet til et decentralt turistkontor med selvbetjening.

 

Turistservice popper op flere steder over sommeren

Over sommeren vil turister også møde personlig turistservice via et mobilt turistkontor. Det mobile turistkontor er bemandet af medarbejdere fra Erhverv & Turisme i Kerteminde med mangeårigt kendskab til attraktioner i hele Kerteminde Kommune.

Besøgende vil desuden møde et nyoprettet ”Ask Me”-korps, der består af turisme-aktører i kommunen. Ask Me-korpset vil sammen med frivilligorganisationen Turismens Venner guide og inspirere til at besøge destinationer i kommunen i tæt samarbejde med Erhverv & Turisme i Kerteminde.

 

Digital service og tilgængelighed

Som del af den nye turismestrategi kommer turister også i højere grad til at kunne finde information og inspiration via digitale kanaler. Det gælder både på digitale standere på de decentrale turistkontorer og på visitkerteminde.dk, der både findes i versioner til telefon, tablet og computer. VisitKertemindes sociale medier vil også i endnu højere grad inspirere til at besøge attraktioner og arrangementer i kommunen. Flere andre digitale tiltag er desuden på vej.

Turister kan også året rundt få personlig betjening fra personalet hos Erhverv & Turisme i Kerteminde på både chat, mail, telefon, Facebook og Instagram.

 

FAKTA

Kerteminde Kommunes Erhvervs- og Vækstudvalg godkendte den 30. januar et oplæg fra Kerteminde Erhverv & Turisme for udvikling af den fremtidige turistservice, der tager udgangspunkt i, at turistservice skal være synlig og tilgængelig der, hvor turisterne er. Erhverv & Turisme i Kerteminde er en ekstern enhed, der via en samarbejdsaftale med Kerteminde Kommune blandt andet har ansvar for services til erhvervsliv og turister i hele kommunen. Under Erhverv & Turisme i Kerteminde hører blandt andet VisitKerteminde.

Den nye strategi betyder, at turister nu kan finde inspiration og hjælp ved flere af kommunens attraktioner, overnatningssteder osv. end hidtil. Fx via:

  • Nye decentrale turistkontorer
  • Et nyt pop up-turistkontor
  • Et nyoprettet Ask Me-korps, der samarbejder med Turismens Venner
  • Digitalt via VisitKertemindes kanaler på sociale medier, chat, mail og telefon, der betjenes personligt af Erhverv & Turisme i Kerteminde året rundt
  • Turistkontoret på Strandvejen 6 i Kerteminde er i samme ombæring blevet et decentralt turistkontor med selvbetjening, der også fortsat har åbent året rundt
  • Flere ny tiltag, der er på vej

 

Pop up-turistkontorer sommeren 2023

Uge 25

  • Torsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13

Uge 26

  • Mandag: Art Week i Kerteminde kl. 11-13
  • Torsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13

Uge 27

  • Mandag: Havnen i Kerteminde under DM i Sejlads kl. 11-13
  • Torsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13

Uge 28

  • Mandag: Camp Hverringe kl. 11-13
  • Torsdag: Torvet i Kerteminde under Kirsebærfestival kl. 11-13

Uge 29

  • Tirsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13
  • Torsdag: Kerteminde Camping kl. 11-13

Uge 30

  • Tirsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13
  • Torsdag: Fyns Hoved Camping kl. 11-13

Uge 31

  • Tirsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13
  • Torsdag: Kammermusikfestival kl. 11-13

Uge 32

  • Mandag: Renæssancehavnen i Kerteminde kl. 11-13 (AFLYST)
  • Torsdag: Torvet i Kerteminde kl. 11-13

 

Kontakt for mere info

  • Direktør hos Erhverv & Turisme i Kerteminde Nils Skeby: ns@ETKerteminde.dk eller 8181 5707
  • Communications & Marketing Manager Erhverv & Turisme i Kerteminde Sabrina M. N. Sørensen: smns@etkerteminde.dk